تبلیغات

وبلاگ نویسان قرآنی پایگاه قرآنی رضوان - مقاله دجال در اسلام - حجّت الاسلام سیّد مهدی غفّاری
پایگاه قرآنی رضوان
هرکس می خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند...

مقاله دجال در اسلام -  حجّت الاسلام سیّد مهدی غفّاری

منبع : www.mouood.org



 در اسلام یكی از نشانه‌های دوران ظهور، خروج دجّال است. موضوع دجّال بیش از آنچه در روایات شیعه آمده، از طریق اهل‌تسنّن نقل شده‌ است.  قسمت عمدة روایات در مورد دجّال را احمد بن حنبل در كتاب «مسند»، ترمذی در «صحیح» خود، ابن ماجه در «سنن»، مسلم در «صحیح» و ابن اثیر در «نهایه» از عبدالله بن عمر، ابوسعیدخدری و جابر بن عبدالله انصاری نقل كرده‌اند.



  • اهل سنّت

   در منابع اهل سنّت، برای دجّال صفاتی ذكر شده است، از قبیل اینكه:
1. او ادّعای ربوبیّت می‌كند1؛
2. عمر طولانی دارد2؛
3. همراه او آب و آتش است3؛
4. كور را بینا كرده و برص را شفا می‌دهد4؛ 
5. مرده را زنده می‌كند5؛ 
6. كسی را می‌كشد، آنگاه او را زنده می‌كند6؛


9. خواستة او بر آورده می‌شود.9
7. با او بهشت و آتش است7؛ 8. با او نهری از آب سفید و نهری از آتش است8؛


چند مورد از روایات
 پیامبر اكرم(ص) فرمودند:
«أَیُّهَا النَّاسُ مَا بَعَثَ اللهُ نَبِیّاً إِلَّا وَ قَدْ أَنْذَرَ قَوْمَهُ الدَّجَّال‏؛ ای مردم! خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نكرد، مگر اینكه قوم خویش را از فتنه دجّال بر حذر داشته‌است.»


   پیامبر(ص) فرمودند:
«هر پیامبری بعد از نوح، قوم خود را از فتنة دجّال ترسانده و من نیز شما را بر حذر می‌دارم.»10
از این روایت معلوم می‌شود كه در عصر هر پیامبری دجّال یا دجّالانی وجود داشته‌اند كه هر پیامبر موظّف بود، قوم خود را از فتنة آن بر حذر دارد وگرنه معنی نداشت انبیای پیشین مردم عصر خویش را نسبت به فتنة دجّالانی كه هزاران سال بعد از آنها آشكار خواهد شد، هشدار دهند.


در حدیثی دیگر، می‌خوانیم:
پیامبر فرمود: «قیامت بر پا نمی‌شود تا اینكه سی نفر دجّالی كه خود را پیامبر می‌پندارند، ظاهر شوند.»
از این احادیث استفاده می‌شود كه دجّال نام شخص معیّنی نیست و به هر شخص دروغگو، پرتزویر و گمراه كننده اطلاق می‌شود.


  •  دجّال در منابع شیعی

امیر المؤمنین(ع) از پیامبر اكرم (ص) نقل می‌كند كه فرمودند: «پیش از قیامت ده امر حتمی واقع می‌شود: خروج سفیانی، دجّال، دود، دابّـ[ الارض، خروج قائم، طلوع خورشید از مغرب، نزول عیسی، فرو رفتن زمین در مشرق جزیر\ العرب، بیرون آمدن آتشی از قعر عدن كه مردم را به سوی محشر براند.»11

محدّث قمی از رسول خدا(ص) نقل می‌كند: «چون او ظاهر شود، عالم را پر از فتنه و آشوب نماید و میان او و لشكر قائم جنگ واقع شود، بالأخره آن ملعون به دست حضرت حجّت(عج) یا عیسی بن مریم(ع) (به فرمان امام زمان(عج)) كشته شود.»12

سیّد محمّد صدر می‌فرماید: دجّال رمزی است از اوج تمدّن و تكنیك غرب كه با اسلام و مبانی آن ستیز دارد، تمدّنی كه درصدد به سلطه كشیدن هر انسانی است. .. ما به طور وضوح مشاهده می‌كنیم كه چگونه تمدّن و تكنیك غرب مادّی‌گرا در این عصر بر تمام جوامع، حتّی مسلمانان تسلّط پیدا كرده است.13 .. از بیانات استاد محمّد طیّ14 و نویسندة مصری، شیخ محمّد فهیم ابو عبیه در تعلیقة خود بر كتاب «البدایـ[ و النّهایـ[»15 نیز همین احتمال به دست می‌آید.16

بعضی معتقدند، همان‌گونه كه از ریشة لغت دجّال از یك سو و از منابع حدیث از سوی دیگر بر می‌آید، دجّال منحصر به یك فرد معیّن نیست، بلكه عنوانی است كلّی، برای افراد پُرتزویر و حیله‌گر كه برای كشیدن توده‌های مردم به‌دنبال خود از هر وسیله‌ای استفاده می‌كنند.

ممكن است این نظر درست باشد؛ چون اگر از مفاهیم رمزی و كنایی روایات مورد بحث، صرف نظر كنیم، بیشتر آنها از نظر ضوابط سندی، اخبار واحدی می‌باشند كه چندان معتبر نیستند.

بنابر آنچه كه از كتب یاد شده، ذكر نمودیم، دجّال را به دو صورت می‌توان تفسیر نمود:
1. شخصی حقیقی كه بیشتر در مصادر اهل سنّت به آن اشاره شده است؛
2. جنبشی فرهنگی و ضدّ دینی كه روایات شیعه بیشتر مشعر به آن است و به صورت تشكیلاتی و سازمانی توسط یك نفر یا گروهی هدایت می‌شوند و هدف آنها حاكمیّت بر مردم است. بنابراین بزرگترین دشمن منجیّ آخرالزّمان كه هدف او رهایی بشر است، می‌باشند.

خصوصیّات فردی دجّال

 امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «او چشم راست ندارد و چشم دیگرش در پیشانی اوست و مانند ستارة صبح می‌درخشد. چیزی در چشم اوست كه گویی آمیخته به خون است، وی در یك قحطی سخت می‌آید و بر الاغ سفیدی سوار است.» 17

ترمینولوژی روایت:

بزرگترین مشخّصة دجّال كه در روایت امیرالمؤمنین(ع) به آن اشاره شده است: داشتن یك چشم چپ است، با اوّلین نگاه به آرم رسمی سازمان فراماسونری می‌توانید این چشم چپ را مشاهده نمایید، كه در وسط رأس آرم قرار دارد (او چشم راست ندارد و چشم دیگرش در پیشانی اوست)، این چشم درون آرم، درخشان است (و مانند ستارة صبح می‌درخشد) اگر به معنای لغت دجّال توجّه شود، به معنای كذّاب است كه این بارزترین خصوصیّت این جامعة مخفی است، مخفی‌كاری این سازمان، نمونة بارز نفاق در ادبیات قرآنی ـ اسلامی است؛ همچنین آنها خود را انسان‌هایی بشر دوست و صلح‌طلب معرفی می‌نمایند؛ یعنی مركب آنها به جای جنگ و خونریزی كه نماد آن رنگ قرمز است، مركبی سفید است (و بر الاغ سفیدی سوار است) و به وسیلة آن اهداف جنگ‌طلبانة پشت پردة خود را كه به رنگ سرخ است، پیش می‌برند، امّا مهم‌ترین ویژگی این سازمان مخوف و مخفی، ضدّ دین و ضدّیت با ادیان توحیدی اصیل می‌باشد كه دقیقاً بر روایات اسلامی صدق می‌كنند.

گرداننده‌های این جریان، جریاناتی مشابه را نیز اداره می‌كنند كه عنوان دجّال و خصوصیاتش بر همة آنها صدق می‌كند، این گرداننده‌ها، شبكه‌ها و جریانات متّصل به آنها در اختیار صهیونیزم و استكبار جهانی می‌باشند كه مقام معظّم رهبری از آنها با عنوان شبكة زورگویان صهیونیست جهانی یاد نموده است، كه تمامی یا اكثر فساد، تباهی و جنایات سراسر جهان، زاییدة اعمال آنهاست.

 

ماهنامه موعود شماره 120

 
حجّت الاسلام سیّد مهدی غفّاری


پی‌نوشت‌ها:

1. سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1360.
2. صحیح مسلم، ج 8، ص 205.
3. صحیح بخاری، ج 8، ص 103.
4. مسند احمد، ج 5، ص 13.
5. همان.
6. مستدرک حاکم، ج4، ص 537.
7. مسند احمد، ج 5، ص 435.
8. معجم الکبیر، ج2، ص 56.
9. صحیح مسلم، ج 8، ص 197؛ ر ک به :کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات، ص531.
10. صحیح ترمذی، باب ما جاء فی دجّال، ص 42.
11. اثباة الهداة، شیخ حرّ عاملی، ج7، ص 405.
12. منتهی الآمال، ج2، ص 336.
13. تاریخ ما بعد الظهور، صص 141-142.
14. المهدی المنتظر بین الدین و الفکر البشری، ص 177.
15. البدایه و النهایه، ج1، ص 188.
16. موعود شناسی و پاسخ به شبهات، ص 533.
17. مهدی موعود، ترجمه و نگارش علی دوانی، ص 965.



اخبار khamenei.ir

آنلاین ببینید : سرنوشت تئوری های غربی

آنلاین گوش کنید : مداحی میثم مطیعی فاطمیه 91 در بیت رهبری

تازه ترین ها
پیوند های روزانه
حمایت از رضوان
برای تبلیغات خود با pqrezvan@gmail.com تماس بگیرید

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس