تبلیغات

وبلاگ نویسان قرآنی پایگاه قرآنی رضوان - پرسش و پاسخ دانشجویان با رهبر انقلاب درباره وظایف دانشجو (قسمت اول)
پایگاه قرآنی رضوان
هرکس می خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند...

پرسش و پاسخ دانشجویان با رهبر انقلاب درباره وظایف دانشجو (قسمت اول)


ارتباط مستمر و گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره با دانشجویان، سنت حسنه‌ای است كه رهبر انقلاب از ابتدای انقلاب تاكنون به آن پایبند بوده و همه مسئولان نظام را همواره به آن توصیه كرده‌اند. گفت‌وگو‌هایی سرشار از صمیمیت، دقت نظر، تنوع و صراحت.
به مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو، گزیده‌ای از اهم این پرسش‌ و پاسخ‌ها كه در آن‌ها به وظایف دانشجو نسبت به خود، جامعه و دانشگاه پرداخته‌ شده است، در این پایگاه منتشر می‌شود. لازم به ذكر است كه ادامه این پرسش‌ها و پاسخ‌ها، در مناسبت‌های مختلف در همین پایگاه اطلاع‌رسانی، منتشر خواهد شد.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif دانشجوى موفّق چه دانشجویى است؟
http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif به نظر من دانشجوى موفّق كسى است كه خوب درس بخواند؛ خوب تهذیب اخلاق كند و خوب به ورزش بپردازد. من براى دانشجوى موفّق، سه شاخص دارم. البته ممكن است یك جوان موفّق در خانه، معیارهاى دیگرى داشته باشد؛ یك كاسب موفّق، یك ادارى موفّق، معیارهاى دیگرى داشته باشد؛ اما دانشجوى موفّق، به حیث دانشجویى، این است: باید خوب درس بخواند، به اخلاق و تهذیب نفس بپردازد، ورزش هم بكند.
(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران‏ 77/2/22)

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif عمده‏‌ترین وظیفه جوانان حزب‏‌الّلهى و انقلابى چیست؟
http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif به نظر من، جوانان انقلابى دانشگاه - چون بحث دانشجو را داریم - سعى كنند خوب درس بخوانند؛ خوب فكر و معرفتشان را بالا ببرند. سعى كنند در محیط خودشان اثر بگذارند؛ فعال باشند، نه منفعل؛ روى محیط خودشان، اثر فكرى و روانى بگذارند. این شدنى است. یك جوان گاهى اوقات مى‏تواند مجموعه پیرامونى خودش را - كلاس را، استاد را و حتّى دانشگاه را - زیر تأثیر شخصیت معنوى خودش قرار دهد. البته این كار با سیاسی‌كارى به‏‌دست نمى‌‏آید؛ با معنویت به‏دست مى‏‌آید، با صفا به‏دست مى‏‌آید، با استحكام رابطه با خدا به‏دست مى‌‏آید. عزیزان من! رابطه با خدا را جدّى بگیرید. شما جوانید؛ به آن اهمیت بدهید، با خدا حرف بزنید، از خدا بخواهید. مناجات، نماز، نماز با حال و با توجّه، براى شما خیلى لازم است. مبادا اینها را به حاشیه برانید.
(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران ‏ 77/2/22)

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif نظر شما در مورد ظهور نسل جدید انقلاب و ماموریت این نسل چیست؟
http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif گفتند كه نسل جدیدى در حال ظهور است. این كاملاً درست است. این نسل كه شما میگوئید دارد ظهور میكند، این را هم من كاملاً قبول میكنم؛ تصدیق دارم و آن را حس میكنم.
سؤال میشود كه مأموریت این نسل چیست؟ الزاماتش چیست؟ كى میخواهد او را پیش ببرد و هدایت كند؟ اینها سؤالهاى خوبى است. به نظرم میرسد این سؤالها سؤال است، لیكن ابهام نیست. پاسخ به این سؤالها معلوم است. انقلاب براى ایجاد یك دولت به جاى دولت كه به وجود نیامد، براى ایجاد یك نظام، یك مجموعه‏‌ى ملى و انسانى بر اساس یك تفكر به وجود آمد. آن تفكر، تفكر اسلام است. ادعاى ما این است - كه این ادعا را اثبات هم میكنیم و ثابت شده است؛ قطعى است - ما معتقدیم راه سعادت انسانها به دست تعالیم انبیاء است، كه كامل‌ترینش هم تعالیم اسلام است. بشر منهاى تعالیم انبیاء حتّى پیشرفت مادى هم در این حدى كه پیدا كرده، پیدا نمیكرد؛ چه برسد به تعالى معنوى و بهجت معنوى و آرامش و آسایش روانى كه زمینه‏ساز عروج اوست به معارج والاى ملكوتىِ انسان. راه سعادت انسان این است.

 براى اینكه تفكر انبیاء در جامعه پیاده شود، یك حركت بلندمدت و طولانى لازم بود. این انقلاب با این هدف به وجود آمد. جامعه‏‌ى اسلامى، كشور اسلامى، نه فقط دولت اسلامى، نه فقط تشكیل یك نظام اسلامى، بلكه تشكیل یك واقعیت و یك مجموعه مردمى كه بر اساس تعالیم اسلام - كه لبّ لباب تعالیم انبیاء است - زندگى میكنند و آثارش را احساس میكنند. این هدف ماست. خوب، ما به این هدف هنوز نرسیدیم، توقع هم نبود كه در ظرف سى سال برسیم. این هدف، هدف خیلى طولانى مدتى است. باید تلاش كرد، باید كار كرد تا به این هدف رسید؛ شما مسئولیتتان این است. مأموریت این نسل این است؛ كشور و ملتتان را به آن جایگاهى كه معنایش این باشد كه یك جامعه‏ى اسلامى به معناى واقعى تشكیل شده، برسانید. این را الگو كنید. این میشود بزرگترین وسیله براى گسترش این فكر و گسترش این تجربه در عالم؛ این مأموریت این نسل است.
(دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب 87/7/7)

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif وظیفه‌ی جنبش دانشجوئی در كنار سایر اقشار جامعه برای رسیدن به جامعه اسلامی الگو چیست؟
http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif جنبش دانشجوئى؛ یعنى دانشجوى متحرك، دانشجوى فعال؛ دانشجوئى كه از نیروى فكر و توان جسمى و روحى خودش میخواهد براى پیشرفت استفاده كند؛ آیا فقط اینها مخاطبند؟ بلاشك نه. سنگین‏ترین مسئولیت بر عهده‏ى مسئولان و انواع نخبگان جامعه است؛ نخبگان علمى و نخبگان فكرى و نخبگان سیاسى، لیكن جریان دانشجوئىِ فعال هم مسئولیت سنگینى دارد. یكى از مسئولیتهاى جریان دانشجوئى، تلاش براى فهمیدن است؛ یعنى تفكر.

 من به نظرم میرسد یكى از كارهاى لازم، تشكیل جلسات فكرى وسیعى است كه مجموعه‏ى دانشجوئى، همراه با مجموعه‏ى حوزوى، با برنامه‏ریزى خوب، میتواند به وجود بیاورد تا بنشینند درباره‏ى مسائل گوناگون فكر كنند. گسترش فكر و پراكندن فكرِ درست و صحیح میتواند همان ثمراتى را ببخشد كه ما در زمینه‏هاى مسائل علم و فناورى و پیشرفت علوم از دانشجو توقع داریم؛ یعنى شكوفائى، آوردن حرف نو به میدان اندیشه، با یك حركت صحیح و جهتگیرى درست. یكى از كارها این است.

 یكى از كارها، مشخص كردن اصول است. ما اصولى داریم كه باید از این اصول تخطى نشود. یعنى به نام فكرپردازى و اندیشه‏پردازى، از اصول انحراف پیدا نشود. اصول، شاخصهاى راه صحیح و صراط مستقیم است. خطاست اگر اصول را به دیواره‏هائى تشبیه بكنیم كه انسان از وسط این دیواره‏ها باید حركت كند؛ نه، اصول شاخصند. یك راه مستقیمى وجود دارد، یك صراط مستقیمى هست كه این، انسان را به هدف میرساند. این صراط مستقیم را باید شناخت، باید كشف كرد. هیچ كس در محدوده‏ى صراط مستقیم زندانى نشده. اجبار به پیمودن صراط مستقیم در هیچ كس نیست. این اصول كسى را اجبار نمیكند، الزام نمیكند، محدود نمیكند، بلكه این اصول انسان را هدایت میكند و به او میگوید كه اگر چنانچه بر طبق این اصول حركت كردى، به آن نتیجه‏ى مطلوب خواهى رسید؛ اگر از این اصول تخطى كردى، به هدف نخواهى رسید. آخر، اشكال بیراهه همین است. بیراهه، دو اشكال دارد: یك اشكال این است كه انسان به سرمنزل مقصود نمیرسد؛ اشكال دیگر این است كه وقت انسان تلف میشود؛ فرصتها از دست میرود.

 این كسانى كه در طول این صد سال، صد و پنجاه سال اخیر در كشور ما داعیه‏ى اصلاح و پیشرفت و ترقى سر دادند و ما را حقاً و انصافاً به بیراهه كشاندند، این گناه بزرگ را انجام دادند؛ هم ما در طول این صد و پنجاه سال به مقصد نرسیدیم و عقب ماندیم، هم وقتمان تلف شد. چند نسل پى‏درپى باید بیایند، ضایع شوند، در این تیه(1) سرگردانى بروند و به نتیجه نرسند، تا یك وقت یك نسل متوجه بشود كه اشتباه كرده‏اند؛ راه را برگردد، شروع كند از نو حركت كردن. گناه آن كسانى كه جوامع بشرى را به بیراهه میكشانند، این است كه وقت آنها و عمر آنها و فرصتهاى آنها را ضایع میكنند.
(دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب 87/7/7)

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif جمع میان تلاش برای تعالی و خلوص‌بخشی به نظام  با  وحدت حداكثری نیروهای انقلاب كه به حق نیاز شرایط امروز كشور است چگونه ممكن می‌گردد؟
http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif بعضى‌ها میگویند وحدت، بعضى‌ها میگویند خلوص؛ شما چه میگوئید؟ من میگویم هر دو. خلوص كه شما مطرح میكنید - كه ما بایست از فرصت استفاده كنیم و حالا كه غربال شد، یك عده‌اى را كه ناخالصى دارند، از دائره خارج كنیم - چیزى نیست كه با دعوا و كشمكش و گریبان این و آن را گرفتن و با حركت تند و فشارآلود به وجود بیاید؛ خلوص در یك مجموعه كه اینجورى حاصل نمیشود؛ ما به این، مأمور هم نیستیم. در صدر اسلام، خوب، با پیغمبر اكرم یك عده بودند؛ سلمان بود، اباذر بود، ابىّ‌بن‌كعب بود، عمار بود، كى بود، كى بود؛ اینها درجه‌ى اول و خالص‌ترینها بودند؛ عده‌اى دیگر از اینها یك مقدارى متوسطتر بودند؛ یك عده‌اى بودند كه گاهى اوقات پیغمبر حتّى به اینها تشر هم میزد. اگر فرض كنید پیغمبر در همان جامعه‌ى چند هزار نفرى - كه كار خالص‌سازى خیلى آسانتر بود از یك جامعه‌ى هفتاد میلیونى كشور ما - میخواست خالص‌سازى كند، چه كار میكرد؟ چى برایش میماند؟ آن كه یك گناهى كرده، باید میرفت؛ آن كه یك تشرى شنفته، باید میرفت؛ آن كه در یك وقتى كه نباید از پیغمبر اجازه‌ى مرخصى بگیرد، اجازه‌ى مرخصى گرفته، باید میرفت؛ آن كه زكاتش را یك خرده دیر داده، باید میرفت؛ خوب، كسى نمیماند. امروز هم همین جور است. اینجورى نیست كه شما بیائید افراد ضعاف‌الایمان را از دائره خارج كنید، به بهانه‌ى اینكه میخواهیم خالص كنیم؛ نه، شما هرچه میتوانید، دائره‌ى خلّصین را توسعه بدهید؛ كارى كنید كه افراد خالصى كه میتوانند جامعه‌ى شما را خالص كنند، در جامعه بیشتر شوند؛ این خوب است. از خودتان شروع كنید؛ دور و بر خودتان، خانواده‌ى خودتان، دوستان خودتان، تشكل خودتان، بیرون از تشكل خودتان. هرچه میتوانید، در حوزه‌ى نفوذ تشكل خود، براى بالا آوردن میزان خلوصهاى فردى و جمعى تلاش كنید؛ كه نتیجه‌ى آن، خلوص روزافزون جامعه‌ى شما خواهد شد. راه خالص كردن این است.

وحدت هم كه ما گفتیم - كه بعد سؤالات دیگرى هم در این زمینه شده - منظور من اتحاد بر مبناى اصول است. بنابراین وحدت با كیست؟ با آن كسى كه این اصول را قبول دارد. به همان اندازه‌اى كه اصول را قبول دارند، به همان اندازه ما با هم مرتبط و متصلیم؛ این میشود ولایت بین مؤمنین. آن كسى كه اصول را قبول ندارد، نشان میدهد كه اصول را قبول ندارد یا تصریح میكند كه اصول را قبول ندارد، او قهراً از این دائره خارج است. بنابراین با این تفصیل و توضیحى كه عرض شد، هم طرفدار وحدتیم، هم طرفدار خلوصیم.
(بیانات در دیدار دانشجویان در یازدهمین روزماه رمضان 89/6/1)

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif معیار و ملاك براى جدایى و مرز اصول و سلیقه‏ها چیست؟ اصول را چگونه مى‏توان تشخیص داد؟
http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif اصول، با سلیقه‏هاى گوناگون در زمینه‏هاى مختلف، با هم اشتباه نمى‏شود. اصول، پایه‏هاى فكرى یك نظام و یك اساس حكومتى است. اسلام، از اصول است؛ استقلال، از اصول است؛ نظام دینى، از اصول است؛ رعایت قوانین اسلامى، از اصول است؛ جهتگیرىِ عمومى ملت و كشور به سمت متدیّن شدن و جامعه را به سمت جامعه اسلامىِ كامل كشاندن، از اصول است. اصول از این قبیل است. سلیقه‏ها این است كه یك نفر با زید خوب است، با عمرو بد است؛ یكى از آن خوشش مى‏آید، آن دیگرى از آن خوشش نمى‏آید. در زمینه‏هاى اقتصادى، از سلیقه هم بالاتر هست؛ اما اصول نیست. فرض بفرمایید كه یك نفر معتقد به سیاست «تعدیل اقتصادى» است، یكى هم مخالف این سیاست است؛ مثلاً معتقد به سیاست نوع دیگر است. اینها از سلیقه هم بالاتر است؛ اما با اصول نباید اشتباه شود. آن كسى كه داراى این سلیقه‏ى سیاسى و این روش سیاسى است، وقتى كه مسؤولیتى داشته باشد، بر طبق همان عمل مى‏كند؛ آن دیگرى مى‏آید و برطبق چیز دیگر عمل مى‏كند؛ اما اصول همیشه محفوظ است. الان شما ملاحظه بفرمایید؛ از زمان ریاست جمهورى بنده، كه آن‏وقت رئیس دولت كسى بود، بعد رئیس دولت كس دیگرى شد؛ و زمان بعد از ریاست جمهورى بنده، كه رئیس دولت كس دیگرى شد؛ با این‏كه سلایق سیاسى و اقتصادى تفاوتهاى گوناگونى كرده، اما درعین‏حال همواره در این مدّت، آن پایه‏هاى فكرى - یعنى اعتقاد به اسلام، اعتقاد به امام، اعتقاد به نظام اسلامى، اعتقاد به مردمى بودن جامعه - همه سر جاى خود محفوظ است. این اعتقادها چیزهایى نیست كه حتّى با آمدن و رفتن دولتها عوض شود. بنابراین قابل اشتباه نیست.
(پاسخهاى رهبر معظم انقلاب اسلامى به پرسشهاى دانشجویان در دانشگاه صنعتى شریف 78/9/1)

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif چگونه مى‏توان از خطّ فكرىِ ناب ولایت در مسائل روزمرّه و جارى به صورت واضح مطّلع شد تا افراد نتوانند نظرات حضرتعالى را خلاف وانمود كنند؟
http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif من آنچه كه در سخنرانیها بیان مى‏كنم، لبّ نظراتم است. اساسیترین نظراتم همانهایى است كه شما در سخنرانیها از من مى‏شنوید. هیچ نظرى درباره مسائل جارى كشور و مسائل اسلام و مسلمین و مسائل اجتماعى وجود ندارد كه من آن را درِگوشى به كسى بگویم و نشود آن را در علن گفت. نظرات من، نظراتى شفّاف و روشن است كه در خطبه نماز جمعه و در سخنرانى با گروههاى مختلف، شما اینها را مى‏شنوید.
(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران‏‏ 77/2/22)

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif راه دست‌یابی به نظرات امام (ره) چیست؟
http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif نظرات امام یك مجموعه است و خوشبختانه بیانات امام ثبت شده است و همین است كه هست. مثل همه‏ى متونى كه از آنها میشود تفكر گوینده را استنباط كرد؛ منتها با شیوه‏ى درستِ استنباط. شیوه‏ى درستِ استنباط این است كه همه حرفها را ببینند، آنها را در كنار هم قرار بدهند؛ توى آنها عام هست، خاص هست؛ مطلق هست، مقید هست. حرفها را باید با همدیگر سنجید، تطبیق كرد؛ مجموع این حرفها، نظر امام است. البته كار خیلى ساده‏اى نیست، اما روشن است كه باید چه كار كنیم: یك كار اجتهادى است؛ اجتهادى است كه از عهده‏ى شما جوانها برمى‏آید. بنشینند واقعاً گروه‏هاى كارى در زمینه‏هاى مختلف، نظر امام را استنباط كنند، از گفته‏هاى امام به دست بیاورند.
(دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب 87/7/7)

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif آیا ما به عنوان سربازان انقلاب و فعالان جریانات دانشجویی انقلابی باید عینا از همان موضعی سخن بگوییم كه رهبری معظم به اقتضای جایگاه رفیع ولایی و سكانداری كشتی انقلاب از آن سخن می گویند؟
http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif میگویند آیا ما هم باید مثل رهبرى موضع بگیریم یا نه؟ خوب، رهبرى یك تكلیفى دارد، ما یك تكلیف دیگر داریم. ببینید، نبادا كسى تصور كند كه رهبرى یك نظرى دارد كه برخلاف آنچه كه به عنوان نظر رسمى مطرح میشود، در خفا به بعضى از خواص و خلّصین، آن نظر را منتقل میكند كه اجراء كنند؛ مطلقاً چنین چیزى نیست. اگر كسى چنین تصور كند، تصور خطائى است؛ اگر نسبت بدهد، گناه كبیره‌اى انجام داده. نظرات و مواضع رهبرى همینى است كه صریحاً اعلام میشود؛ همینى است كه من صریحاً اعلام میكنم.

 چند سال قبل كه یك قتلى اتفاق افتاده بود و دشمنان جنجال كردند، تبلیغات كردند و گفتند اینها فتوا داشتند، دستور داشتند، و میخواستند یك جورى پاى رهبرى را میان بكشند، توى نماز جمعه گفتم: اگر من یك وقتى اعتقاد پیدا كنم كه یك نفرى واجب‌القتل است، این را توى نماز جمعه علنى خواهم گفت. نه جایز است، نه شایسته است كه مواضع دیگرى غیر از آنچه كه رهبرى به صورت علنى و صریح به عنوان مواضع خودش اعلام میكند، وجود داشته باشد؛ نه، همینى است كه دارم میگویم.
 البته ممكن است كیفیت روزه گرفتن شما با بنده، نماز خواندن شما با بنده یك تفاوتهائى داشته باشد. خوب، شما جوانید، دانشجوئید؛ فعالیت دینى شما، فعالیت اجتماعى شما جوانانه است؛ با رفتار پیرمردانه‌ى پیرمردها طبعاً تفاوت پیدا میكند. از این تفاوتهاى قهرى و طبیعى نمیشود صرف‌نظر كرد.
(بیانات در دیدار دانشجویان در یازدهمین روزماه رمضان 89/6/1)

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif به ما بگویید در این اوضاع آشفته، وظیفه یك دانشجوى آگاه و آماده در مقابل جریانهاى سیاسى مختلف چیست؟
http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif درست فكر كردن، درست تحلیل كردن، تحلیل درست را به دیگران منتقل كردن و سعى در روشن و آگاه كردن كسى كه فكر مى‏كنید ناآگاه است.
(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتى 82/02/22)‏


اخبار khamenei.ir

آنلاین ببینید : سرنوشت تئوری های غربی

آنلاین گوش کنید : مداحی میثم مطیعی فاطمیه 91 در بیت رهبری

تازه ترین ها
پیوند های روزانه
حمایت از رضوان
برای تبلیغات خود با pqrezvan@gmail.com تماس بگیرید

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس