تبلیغات

وبلاگ نویسان قرآنی پایگاه قرآنی رضوان - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار دانشجویان در ماه مبارك رمضان‏‏
پایگاه قرآنی رضوان
هرکس می خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند...

پیوندهای مرتبط خبر خبر عکس عکس
10/8/1383نسخه قابل چاپ



بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار دانشجویان در ماه مبارك رمضان‏‏

چند سالى است كه در ایام مبارك ماه رمضان رهبر معظم انقلاب اسلامى، با قشر دانشجو گفت و شنود صمیمانه‏یى را دارند. امسال نیز در روز شانزدهم ماه رمضان این فرصت براى عده‏یى از دانشجویان مهیا شد. معظمٌ‏له هدف از این دیدار را تكریم دانشگاه و دانشجو، همدلى مجموعه‏هاى مختلف دانشجویى، و بالاخره فرصتى براى شنیدن مطالب دانشجویان ذكر فرمودند. متن كامل بیانات آقا و خلاصه صحبت دانشجویان در ذیل تقدیم مى‏شود:

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏

 دانشجویان عزیز! خیلى خوش‏آمدید. سالهاست كه این جلسه در روزى از روزهاى ماه مبارك رمضان به همین ترتیب تشكیل مى‏شود. بناى این جلسه بر حرف زدن من نیست؛ حرف زدن شماست. بنده با دانشجوها خیلى حرف دارم - حرفهاى گفتنى و لازم - اما آنها را در دیدارهاى دانشجویى كه به دانشگاه‏ها مى‏روم یا در بعضى از سفرها كه جلسات جوانها تشكیل مى‏شود، در میان مى‏گذارم. جلسه‏ى ماه رمضان عمدتاً براى این است كه از شما بشنوم. غرض ما هم از این جلسه دو سه چیز است:

 اول، تكریم دانشگاه و دانشجوست. این كار، نمادین است. ما مى‏خواهیم به این وسیله، ارزش معنوى و كرامت دانشگاه و دانشجو با زبان رسایى بیان شود؛ این یكى از رساترین زبانهاست. ما این‏جا تقریباً دو ساعت وقت مى‏گذاریم براى این‏كه با شما بنشینیم صحبت كنیم.

 دوم این است كه مجموعه‏هاى دانشجویى كنار هم قرار بگیرند. البته بدیهى است مجموعه‏هاى دانشجویى‏یى مورد نظرند كه در چارچوب قوانین كشور و اصول بنیادین جمهورى اسلامى مشغول فعالیت هستند. البته هر كس پایبندتر به مبانى، پایبندتر به تقوا و پایبندتر به فكر درست و ایمان باشد، براى ما عزیزتر است - در این تردیدى نیست - اما مجموعه‏ى تشكلهایى كه با شاخص مبانى فكرى و عملى اسلام و نظام جمهورى اسلامى حركت مى‏كنند، براى ما مورد قبول و مطلوب هستند. همچنین جمعى از نخبگان بخشهاى دیگر - به همان ترتیبى كه الان دوستمان بیان فرمودند - كنار هم مى‏نشینند و یك مجموعه و یك تصویر جمعى را در برابر چشم این ملت ارائه مى‏كنند؛ چون جلسه‏ى ما را بعد همه‏ى مردم خواهند دید.

من هر وقت از دانشجوها سخنى شنیده‏ام، آن را یادداشت كرده‏ام. این یادداشتها هم فقط نوشتن روى كاغذ نیست؛ اینها مى‏رود در چرخه‏ى كار و تلاش و اقدام ... ا آن‏جایى كه ممكن است، تعقیب مى‏شود؛ و اگر خواسته یا تذكرى هست، مورد توجه قرار مى‏گیرد.

 سوم این‏كه براى من این فرصتِ بسیار مغتنمى است تا از شما مطالبى را بشنوم؛ چون شما - چه از تشكلها، چه از نخبگان - حرفهایى دارید كه براى من شنیدنى است. من هر وقت از دانشجوها سخنى شنیده‏ام، آن را یادداشت كرده‏ام. این یادداشتها هم فقط نوشتن روى كاغذ نیست؛ اینها مى‏رود در چرخه‏ى كار و تلاش و اقدام؛ بعضى در رابطه‏ى با دانشگاه‏ها، بعضى در رابطه‏ى با وزارتخانه، بعضى در رابطه‏ى با بخشهاى دیگر دولتى مطرح مى‏شود و تا آن‏جایى كه ممكن است، تعقیب مى‏شود؛ و اگر خواسته یا تذكرى هست، مورد توجه قرار مى‏گیرد.

 خوشحالیم كه امسال هم توفیقى پیدا شد؛ منتها متأسفانه وقت كم شده؛ یعنى الان تقریباً یك ساعت و نیم بیشتر وقت نداریم. به‏هرحال دوستان شروع كنند. خواهش مى‏كنم در مقدمه‏ى صحبتها از اظهار محبت و تعارف با بنده هم خوددارى شود.

  •  آقاى ابوالقاسم اُجاقلو - رتبه‏ى اول المپیاد دانشجویى الهیات و معارف اسلامى:
    با توجه به رسالت بنیاد نخبگان كشور - كه جنابعالى دستور تأسیس آن را داده‏اید - مبنى بر توسعه‏ى علمى و فنى كشور، خواستار آن هستیم كه در ساختار آن، صرفاً از نخبگان علمى كشور استفاده شود؛ یعنى طبق فرمان حضرتعالى، این بنیاد زیر نظر شخص رئیس‏جمهور باشد، نه مراجع و مراكز دیگرى مانند سازمان جوانان.
    گاهى دیده مى‏شود یك فرد پس از احراز شرایط نخبه‏شدن، بنا به دلایلى - كه قابل بررسى است - مسیرى كه گام برداشته شده، تداوم نمى‏یابد. دلایلى همچون:
    - عدم صلاحیت كافى آزمونهاى برگزار شده‏
    - عدم حصول روحیه‏ى علمى و تحقیق در افراد مزبور
    - عدم دسترسى به امكانات مورد نیاز تحصیلى و پژوهشى
    - اعمال بعضى سیاستهاى نادرست در مقاطع مختلف‏
    این دلایل باعث مى‏شود كه در پویایى علمى نخبگان ضعفهاى قابل توجهى احساس شود.
    در این مجال، سؤالى به ذهن خطور مى‏كند كه دیدگاه و برنامه‏هاى مسؤولان درباره‏ى چگونگى پررنگ كردن نقش نیروهاى داراى پتانسیل بالا در تولید علم و فناورى چیست؟ طبق آمار موجود، حدود 85 درصد از نیروهاى مزبور در سطح استادى و دانشجویى تحصیلات تكمیلى نقش كمرنگى در تولید علم و فناورى دارند. لذا مشاركت نیروهاى مربوطه و سیاستگذارى صحیح و دقیق مى‏تواند ما را در رده‏ى ده كشور نخست تولیدكنندگان علم در جهان قرار دهد.
    در ضمن دغدغه‏ى فرهنگى ما در حوزه‏ى دانشگاه نیز كم اهمیت نیست. به نظر مى‏رسد دانشگاه در ایران باید از فضاى علمى و معنوىِ مطلوبى برخوردار باشد. مسأله، مربوط به اعمال نوعى نظم متناسب با فرهنگ و تمدن ما در دانشگاه‏هاست.
    در پایان، به نمایندگى از جامعه‏ى نخبگان، آمادگى خود را در جهت پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران اعلام مى‏دارم.

     

  • آقاى ودود حیدرى، مسؤول بسیج دانشجویى دانشگاه علوم پزشكى تهران:
    سخنان من در چهار محور است:
    اول، توجه به معنویت و تربیت و پرورش اسلامى و توجه به نماز در محیطهاى دانشگاهى است. ما معتقد هستیم مسؤولان نظام - بخصوص متولیان بخش آموزش و پرورش و آموزش عالى - اصلى‏ترین وظیفه را در این خصوص دارند. اصولاً در بستر معنویت است كه مى‏توان بحث عدالتخواهى را هم به نوعى دنبال كرد.
    دوم، تجربه نشان داده، هر جا از نیروهاى پرتلاشِ جوان باضافه‏ى حاكمیت تفكر بسیجى در مدیریت استفاده شده، شاهد نتایج بسیار درخشانى بوده‏ایم.
    سوم، با عنایت به نامگذارى سال 83 به سال پاسخگویى از سوى جنابعالى و با توجه به بستر مناسب دانشگاه جهت تحقق این امر، ما از ابتداى سال از مسؤولان مختلف دعوت كرده و عاجزانه خواهش كردیم در جلسات ما شركت كنند؛ ولى على‏رغم پیگیریهاى متعدد، ما هیچ پاسخى دریافت نكردیم.
    چهارم، دغدغه‏ى دانشجویان ما در خصوص مسائل هسته‏یى است. ما معتقدیم هیچ قابل قبول نیست كه ما از حق قانونى خود - حتى یك قدم - عقب‏نشینى كنیم. ملت ایران هم قطعاً هیچ كوتاهى و عقب‏نشینى را از این موضع نخواهند پذیرفت.
     

  • آقاى چاردُلى، دانشجوى دندانپزشكى شاهد:
    دانشجویان شاهد امروز در هر جاى این مملكت به هر تخصصى نیاز باشد، آن تخصص را فراگرفته‏اند و در تمام رقابتهاى علمى خارج و داخل شركت مى‏كنند.
    طبق آمارى كه مسؤولان آموزش عالى داده‏اند، معدل دانشجویان شاهد یك نمره از معدل دانشجویانى كه از سهمیه استفاده نكرده‏اند، بیشتر است؛ و این برخلاف آن‏چیزى است كه در سطح جامعه و در گفته‏هاى بعضى از مسؤولان كشور رواج دارد كه مى‏گویند دانشجوى شاهد با بنیه‏ى علمى ضعیف وارد دانشگاه مى‏شود. امروز خیلى از كرسى‏هاى تدریس دانشگاه در دست فرزندان شاهد است.
    بحث امنیت ملى و فناورى هسته‏یى، بحث داغ امروز است؛ بخصوص این‏كه این كودك استثنائى امریكا، اسرائیل چندین بار تهدید كرده كه حمله مى‏كنیم. در داخل هم بعضى اوقات شایعه مى‏شود كه صاحبان اصلى نظام به‏خاطر مشكلات موجود ممكن است از آرمان‏ها فاصله گرفته باشند. بنده این‏جا عرض مى‏كنم كه اصلاً این‏طور نیست. اگر شما فرمان دهید كه این فرزندان دوباره وارد صحنه‏هاى دفاع مقدس شوند، این كار را مى‏كنند و باز هم جهان را در حیرت فرو خواهند برد.
    نكته‏ى دیگر این‏كه نهادهاى فرهنگى جامعه در مورد نشر و توسعه‏ى فرهنگ شهادت در جامعه ظاهراً فقط به كشیدن تمثال مقدس شهدا بر روى دیوارها و كارهایى از این قبیل پرداخته‏اند. تقاضاى ما این است كه از این به بعد در ترویج و اشاعه‏ى فرهنگ شهادت و رسیدگى به مسائل خانواده‏هاى شهدا، فرزندان شهدا را نیز وارد كار كنند.
     

  • آقاى محمد دهقانى، برگزیده‏ى جشنواره‏ى جوان خوارزمى و دانشجوى مهندسى كامپیوتر:
    در سال پاسخگویى، كدامیك از متولیان فرهنگ كشور خود را پاسخگوى ایجاد خرده فرهنگهاى معارض با ارزشها و هنجارهاى جامعه مى‏دانند؟
    حمایت از نخبگان علمى، حمایت از تشكیل سمینارهاى علمى، هموارسازى مسیر ثبت اختراعات، پذیرش دانشجوى خارجى، اصلاح سیستم پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف، تشویق به افزایش كیفیت تولیدات علمى و تشویق پژوهشگران در تولید علم مى‏تواند به توسعه‏ى علمى كشور شتاب بخشد.
    در رابطه‏ى با نهضت علمى و جنبش نرم‏افزارى این سؤال مطرح است كه از سوى مسؤولان آموزش عالى در دولت و شوراى عالى انقلاب فرهنگى چه مكانیزمى براى اجرایى كردن نهضت تولید علم و جنبش نرم‏افزارى برداشته‏اند؟ آیا بهتر نیست متولیان امر، مثل دولت، مجلس، شوراى عالى انقلاب فرهنگى و... مأمور پیگیرى این موضوع شوند و به اطلاع عموم برسانند؟ راه رشد و پیشرفت، تسلیم نشدن است. نسل دانشگاهى قبل، در محاصره‏ى دانش غرب و در بدترین شرایط توانست به بالاترین مدارج علمى برسد كه نمونه‏ى آن، پیشرفت در علوم هسته‏یى، سلولهاى بنیادین و صدها نمونه‏ى دیگر است كه ما در دانشگاه‏ها از این موارد خبر داریم.
    براى من باعث افتخار است كه از مقامات دولتهاى دشمن در اخبار رسمى شنیده‏ام كه با ناراحتى و ناامیدى اعلام كرده‏اند كه ایران در چند ماه آینده چند ماهواره به مدار زمین مى‏فرستد. این حق مشروع ماست كه از پتانسیل علمى خویش در جهت اعتلاى دین و میهن استفاده كنیم. از همین‏جا، از جانب نخبگان كشور به ملت عزیزمان قول مى‏دهیم كه نسل آینده مى‏تواند دهها برابر پیشرفتهاى دهه‏ى اخیر را به سرانجام برساند؛ به شرط آن‏كه از طرف مسؤولان اجرایى و قانونگذاران حمایت شویم.
     

  • آقای پرویز امینى، دبیر كل اتحادیه انجمنهاى اسلامى مستقل:
    تا كنون در راه تحقق بخشیدن به گام دوم انقلاب اسلامى - یعنى كارآمد سازى انقلاب اسلامى پس از دفاع مقدس - دو نسخه در عرصه‏ى اجتماعى و مدیریتى كشور تجویز گردیده است؛ یكى گفتمان توسعه‏ى اقتصادى و دیگرى گفتمان توسعه‏ى سیاسى است. قطع‏نظر از برخى تفاوتها، این دو نسخه دو مشكل اساسى دارد: اول، عدم جامعیت و نگاه تك بعدى به شؤون گوناگون زندگى انسان و محدود كردن آن به مسائل اقتصادى و سیاسى. دوم، وارداتى و غیر بومى بودن این دو مدل است.
    گفتمان عدالت و دقائق نظرى آن به دلیل جامعیت و فراگیرى و تأكید بر توزیع متناسب و عادلانه‏ى ثروت، قدرت و منزلت و ریشه داشتن در متون دینى و اصالت داشتن در رفتار پیشوایان شیعى، خصوصاً حضرت على (ع)، یكتا راهبرد كارآمدى نظام اسلامى و اساس مشروعیت آن به‏شمار مى‏آید كه مؤلفه‏هاى اساسى آن را مى‏توان به صورت اضلاع یك مثلث نشان داد: ضلع اولِ گفتمان عدالت، جنبش نرم‏افزارى و نهضت تولید علم است. براى تحقق عدالت در موقعیت كنونى مناسبات و روابط اجتماعى، نیاز به طراحى نهادها و ساختارهاى نو و متناسب با عقلانیت اسلامى است و نهضت و حركت تولید دانش مى‏بایست بتواند ظرفیت نرم‏افزارى سخت‏افزار نظام سیاسى را براى مدیریت عادلانه و توزیع ثروت و قدرت و منزلت ایجاد كند.

    ضلع دوم گفتمان عدالت، مبارزه‏ى بى‏امان، قاطع و همه‏جانبه با ریشه‏ها و مظاهر فساد اقتصادى و بروكراتیك از سوى حاكمیت است. ضلع سوم گفتمان عدالت، پاسخگویى حاكمیت به مردم است، كه این خود نیازمند به نهادینه‏شدن فرهنگ پاسخگویى در حاكمان است؛ یعنى داشتن باور درونى به این‏كه سؤال و پرسش حق مسلم مردم و پاسخگویى و مسؤولیت‏شناسى وظیفه‏ى خطیر حاكمان است، و نیز بالابردن قدرت اجتماعى مردم و افزایش توان نقادى ملت از طریق نهادهاى مدنى براى پاسخگو كردن حاكمان، على‏رغم میل باطنى آنان.
    انتخابات ریاست جمهورى آینده دقیقاً از منظور كارآمدى نظام واجد اهمیت و حساسیت ویژه است و به نظر مى‏رسد با توجه به رشد عقلانیت انتخاباتى در جامعه در طى برگزارى نزدیك به بیست و پنج انتخابات و نیز رشد جامعه‏پذیرى سیاسى، باید بگوییم در این انتخابات كاندیداها مى‏بایست با شفافیت و صراحت وارد عرصه‏ى انتخابات شوند. اتحادیه انجمنهاى اسلامى دانشجویان مستقل سراسر كشور معتقد است براى حاكم شدن فضاى شفاف و زمینه‏ساز شدن عقلانیت انتخاباتى، نامزدها و جریانهاى سیاسى كشور مى‏بایست به این سؤال اساسى پاسخ دهند: تحلیل آنها از وضعیت كنونى نظام سیاسى چیست؟ برنامه‏هاى آنها با ذكر جزئیات، شاخصهاى تیم اجرایى و از همه مهمتر معرفى كابینه‏ى احتمالى باشد. آیا دانشجویان حق ندارند كه بدانند وزیر علوم و تحقیقات و همچنین وزیر بهداشت و درمان آینده‏ى آنان چه كسى خواهد بود؟

گفتمان عدالت، یك گفتمان اساسى است و ... همه چیز ماست. منهاى آن، جمهورى اسلامى هیچ حرفى براى گفتن نخواهد داشت؛ باید آن را داشته باشیم. این گفتمان را باید همه‏گیر كنید.

 دوستمان مطالب مهمى را در میان گذاشتند. هم مسأله‏ى كارآمدى مهم است، هم مسأله‏ى گفتمان دولت، كه ایشان این را با كارآمدى مرتبط كردند، كه كاملاً درست و مهم است. سال پاسخگویى هم كه ما مطرح كردیم، باید به آن توجه شود؛ منتها یكى دو نكته‏ى ظریف در این‏جا وجود دارد كه باید به آن توجه شود: اولاً وقتى شما سؤال مى‏كنید و پاسخ مى‏خواهید، باید سؤالى بكنید كه پاسخ آن - از سوى هر كسى - قابل تشخیص و ارزیابى كمّى باشد؛ والاّ این‏كه شما بگویید «آیا مى‏دانید كه از قِبل بیكارى چه مشكلاتى پیش مى‏آید؟»، جوابش این است كه بله، مى‏دانیم. «چه‏كار مى‏كنید؟» همین كارهایى كه مى‏بینید داریم مى‏كنیم. این‏طور طرح پرسش، چیزى عاید نخواهد كرد. یا از قوه‏ى قضاییه بپرسید «شما براى رفع این ویرانه در پنج سال گذشته چه كار كردید؟» آنها چند صفحه به شما آمار خواهند داد كه این كارها را كرده‏ایم. پاسخگویى مقوله‏ى بسیار حساسى است. چیزى كه شما باید به آن اهتمام داشته باشید، خواست است. خواست عدالت و رفع فساد، بسیار مهم است. این خواستها باید وجود داشته باشد. در كنار این خواستها، این‏طور هم نباشد كه همه‏ى كارهایى را كه مسؤولان كرده‏اند، انسان زیر سؤال ببرد و مورد تردید قرار دهد؛ نه، واقعاً در همین زمینه‏هایى كه شما مطرح كردید، كارهاى خوب و زیادى صورت گرفته؛ منتها اداره‏ى كشور در مقطع امروز كار بسیار مشكلى است. مى‏دانید امروز ما در یك چالش عظیم قرار داریم با مراكز قدرتى كه فكر آنها این است كه اگر این نظام كارآمدى خود را به‏طور كامل اثبات كند، عرصه براى آنها تنگ خواهد شد؛ كمااین‏كه همین الان هم آنها مى‏بینند در مقابل نظام جمهورى اسلامى كم‏كارى كرده‏اند كه نظام ما توانسته به پیشرفتهایى كه دوستان اشاره كردند، نایل آید. البته به شما عرض بكنم؛ پیشرفتها در بخشهاى مختلف، بیش از اینهاست. گفتمان عدالت، یك گفتمان اساسى است و - همان‏طور هم كه چند روز پیش در جلسه‏یى مطرح كردم - همه چیز ماست. منهاى آن، جمهورى اسلامى هیچ حرفى براى گفتن نخواهد داشت؛ باید آن را داشته باشیم. این گفتمان را باید همه‏گیر كنید؛ به‏گونه‏یى كه هر جریانى، هر شخصى، هر حزبى و هر جناحى سر كار بیاید، خودش را ناگزیر ببیند كه تسلیم این گفتمان شود؛ یعنى براى عدالت تلاش كند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگیرد؛ این را شما باید نگه دارید و حفظ كنید؛ این مهم است. اما در برخورد با آنچه شده، باید خانگى برخورد كنید؛ نه بیگانه‏وار و معترض. بالاخره كارهاى زیادى انجام گرفته، احیاناً كوتاهى‏هایى هم شده؛ اما باید مشكل را حل كرد. نباید نتیجه‏ى قهرى نحوه‏ى بیان این باشد كه بعد از چندى انسان احساس كند كه به كل مجموعه بشدت معترض است؛ نه، شما براى موفقیت كل مجموعه دارید تلاش مى‏كنید؛ اصلاً همه‏ى تلاشتان این است كه نظام را پیش ببرید. هرچه مى‏توانید، جزئیات را تكمیل كنید. در بخشهایى كه خلأ وجود دارد، هرچه مى‏توانید، كمك كنید تا خلأ برطرف شود. هرچه مى‏توانید، شعار اصلى عدالت و آنچه را مربوط به عدالت است، تقویت و همگانى و در ذهن‏ها تعمیق كنید و روى پشتوانه و فلسفه‏ى فكرى آن كار كنید - اینها لازم است - اما كارى نكنید كه مخالفان شما این تردید را دامن بزنند كه آیا نظام اسلامى مى‏تواند؟ آیا نظامى اسلامى توانسته؟ البته كه مى‏تواند؛ البته كه توانسته! مدعى دستگاه‏هاى مختلف از لحاظ كارآمدى، خودِ بنده هستم. من دائماً نسبت به كارآمدى، از اینها سؤال و مطالبه مى‏كنم؛ اما بنده اعتقادم این است كه نظام اسلامى از همه‏ى دولتهایى كه در دوران استعمار و دوران نزدیك به استعمار در كشور ما وجود داشته، قوى‏تر عمل كرده است. بدون تردید نظام جمهورى اسلامى در همه‏ى بخشها قوى عمل كرده است. عناصر مؤمن و كارآمد در نظام وجود داشته‏اند؛ پشتوانه‏ى مردمى هم به آنها كمك كرده است. در بخشهایى ما با قدرت وارد میدان شده‏ایم كه فكرش را نمى‏توانستیم بكنیم. در همه‏ى بخشها این‏طور است. الان جاى توضیح و بیان آمار نیست. البته اقتضاى این دوره‏ى از نظام جمهورى اسلامى، اقتضاى كار بیشتر، انقلابى‏تر، مؤمنانه‏تر و همه‏ى امكانات را بیش از این به میدان آوردن است؛ این را قبول داریم. البته كم‏كارى وجود دارد، اما ناكارآمدى وجود ندارد؛ بین اینها باید تفكیك قائل شد. ناكارآمدى وجود ندارد؛ نظام اسلامى كارایى دارد. یك نشانه‏ى كارایىِ نظام، وجود شماست. جوان دانشجوى مؤمن و معتقد به نظام مى‏تواند حرف و انگیزه‏ى خودش را قوى در فضاى جامعه مطرح كند. حرف شما فردا در تمام فضاى جامعه منتشر مى‏شود؛ این نكته‏ى خیلى مهمى است؛ این خودش كارآمدىِ این نظام است. كارآمدى نظام غیر از كارآمدى این دستگاه یا آن دستگاه است؛ نظام، نظام كارآمدى است. البته كارآمدى نظام، مجموعه‏ى عملكرد مثبت و منفى‏یى است كه دستگاه‏هاى نظام دارند؛ اما این برآیند مثبت است.

  • آقای هامون طهماسبى، دارنده‏ى مدال نقره‏ى جهانى المپیاد شیمى:
    آنچه امروز در گفتگوى ما با غربى‏ها در وین و پاریس مى‏گذرد، بر سر ذخایر سوختى ما نیست؛ بلكه بر سر نیروى انسانى دانشمند ماست كه توانسته با طى كردن راههایى از جهان علم و دانش، خود را در سطح جهانى مطرح كند. مسأله بر سر دانش هسته‏یى ماست و این‏كه غرب نمى‏خواهد ما با وارد شدن به باشگاه هسته‏یى جهان، سد راه تأمین منافع زیاده‏خواهانه‏ى آنان باشیم. اگر امروز آنها برترى علمى دارند و در علم معلم ما هستند، از این واهمه دارند كه در آینده به همت فرزندان ایران، ما معلم آنها در علم شویم.
    چرا روند حمایت و جذب نخبگان ایرانى كند و دلسردكننده است؟ سرمایه‏گذارى و حمایت نهادهاى دولتى و خصوصى از نخبگان و دانش‏پژوهان مى‏تواند در تسریع روند پیشرفت و جبران عقب‏ماندگى‏هاى علمى كشور ما مؤثر باشد. با وجود این مشكلات، ما به آینده امیدواریم و نخواهیم گذاشت سایه‏ى یأس و ناامیدى به ما حاكم شود.
    البته من از كمك و حمایت از نخبگان همیشه دفاع مى‏كنم و اعتقاد هم دارم كه این كار درست است؛ منتها به نظر من خوب است بین ورزشكارها و نخبگان علمى مقایسه نشود. ده‏ها سال است كه این كار در دنیا معمول است، در كشور ما هم همین‏طور معمول بوده است؛ اما مطرح كردن نخبگان علمى چند سال است كه در این‏جا معمول شده؛ در سابق چنین چیزى وجود نداشته. این كار یواش‏یواش فرهنگ خواهد شد؛ به یك مسأله‏ى جدى و همگانى تبدیل خواهد شد. البته این هم هست كه در دنیا روح عوامانه‏ى گرایش به ورزش غلبه دارد؛ این را باید تصدیق كرد. الان شما مى‏بینید كه گاهى یك كشور را به یك فوتبالیست مى‏شناسند. آن كشور لابد سیاستمدار دارد، نخبه‏ى علمى دارد، عالم دارد؛ اما هیچ‏كس از آنها را نمى‏شناسند؛ گاهى خود آن كشور را هم نمى‏شناسند! دنیا به ورزش گرایش دارد، اما گرایش درستى نیست؛ من این گرایش را تأیید نمى‏كنم. كشور ما هم یك مقدار تابع همین قضیه است. در كشور ما كه مهد ورزشهاى دیگرى مثل كشتى است، در عین حال الان فوتبال جاذبه‏ى بیشترى دارد؛ افراد مسابقات فوتبال را تماشا مى‏كنند و به هیجان مى‏آیند و با احساسات عمومى دنیا همسطح مى‏شوند. اینهایى كه شما مى‏خواهید، ان‏شاءاللَّه درست خواهد شد. اعتقاد من این است كه خیلى از این كارها را شماها قبل از آن‏كه خودتان مصدر امور شوید، ان‏شاءاللَّه خواهید دید كه درست شده؛ بخشى از آنها هم مى‏ماند براى این‏كه وقتى شما مصدر امور شدید؛ چون اینها كارهاى بلندمدت است.
     

  • آقای امیرعباس اسماعیلى: دبیركل اتحادیه تشكلهاى سیاسى اسلامى دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامى:
    اشتغال نسل جوان یكى از مهمترین دغدغه‏هاى دانشجویان و جنبش دانشجویى است. براى حل این مشكل، تكیه بر نیروهاى بالقوه و ذخایر ملى و استفاده‏ى مناسب از متخصصان دلسوز و... امكان‏پذیر است.
    مسأله‏ى دستیابى به انرژى هسته‏یى با اهداف صلح‏آمیز، از مهمترین خواستهاى نسل جوان است. حفظ اتحاد و تعامل صحیح با مجامع جهانى و بها ندادن به دشمنان، ما را در رسیدن به این هدف كمك مى‏كند.
    انتخابات ریاست جمهورى باید به‏عنوان دغدغه‏ى اساسى مطرح گردد.
    دیدگاه تبعیض‏آمیزى در نگاه مسؤولان به دانشگاه آزاد اسلامى در مقایسه با دانشگاه‏هاى دولتى وجود دارد.
    انتظار ما این است كه به تشكلهاى دانشجویى كه اهل جنجال نیستند، توجه بیشترى شود و فقط به تشكلهایى كه زخم بر نظام مى‏زنند، توجه نشود.
    نمایندگان جنبش دانشجویى باید به تأسیس یك نظام ضدسلطه براى دفاع از مظلوم و مردم فلسطین اقدام كنند.
     

  • آقای امیررضا نیكان، نماینده‏ى نخبگان:
    ما نمى‏خواهیم مركز حمایت از نخبگان، مانند نظام‏هاى ادارى سازمانهاى دیگر شود؛ بلكه تقاضاى ما این است كه نظام از ما این سؤال مهم و حیاتى را بپرسد كه كشور متقاضى چه خدماتى از نخبگان است.
    اطلاعات و تجربیات مدیران كشور بهتر است به‏وسیله‏ى سیستمى ضبط شود تا مورد استفاده‏ى مدیران و مسؤولان آینده قرار گیرد. ما دوست داریم از تجربیات زیاد شما نیز براى شروع كار استفاده شود.

ثبت تجارب، این‏طورى نیست كه مثلاً یك مدیر بنشیند بنویسد: تجربه‏ى من در این قضیه این است. تجارب در اسناد و مدارك و نوشته‏هاى یك مجموعه منعكس است.

ثبت تجارب، این‏طورى نیست كه مثلاً یك مدیر بنشیند بنویسد: تجربه‏ى من در این قضیه این است. تجارب در اسناد و مدارك و نوشته‏هاى یك مجموعه منعكس است. مثلاً تجربیات مجموعه‏هاى اقتصادى - بانك مركزى، سازمان مدیریت، وزارت اقتصاد و غیره - در اسناد و منابع و دفاتر ثبت است. بنابراین در سیر كارها تجربه به‏دست مى‏آید و همان‏جا هم ثبت مى‏شود. این‏طور نیست كه تجربه‏ها مى‏آید و با آدمها مى‏رود و نابود مى‏شود؛ بعد افراد بعدى مى‏آیند و از آنها استفاده نمى‏كنند. این‏كه ما بگوییم در كدام بخشها، در كدام پروژه‏ها و در كدام رشته‏ها باید كار و تحقیق شود، البته این كارِ ویژه و تخصصى است. به نظر ما همان بنیادى كه گفتیم، ان‏شاءاللَّه اگر تشكیل شود، یك قسمت هم به این چیزها اختصاص پیدا مى‏كند؛ اولویتها را معین خواهد كرد و به این چیزها خواهد پرداخت. منتها معلوم است كه یك كشور از نخبگان خودش چه مى‏خواهد. یك كشور از نخبگان خودش مى‏خواهد كه به نیازها و مطالبات عمومى و به مصالح كشور بیندیشند؛ به آنها پاسخ دهند و خودشان را متعهد بدانند. من در جمع نخبگان المپیادى - البته الحمدللَّه الان همه‏ى شما نخبه هستید؛ بنده همه‏ى شما جوانها را به یك معنا نخبه مى‏دانم - مكرر گفته‏ام كه نخبگان توجه داشته باشند خود را از ملت طلبگار ندانند. ما به مسؤولان مرتب سفارش مى‏كنیم به نخبگان رسیدگى كنند؛ اینها سرمایه‏ها و گنجینه‏هاى كشورند و البته باید به اینها رسیدگى شود؛ در این شكى نیست. یك مطلب این است كه ما مسؤولان باید خود را براى پشتیبانى، حمایت و دفاع از نخبگان مسؤول بدانیم؛ اما حرف دیگر این است كه ما بگوییم نخبگان خود را از ملت ایران و از كشورشان طلبگار بدانند؛ این دومى مطلقاً قبول نیست. همه‏ى ما بدهكاریم: بدهكار به این ملت، بدهكار به این تاریخ، بدهكار به نسلهاى آینده. كسانى كه كشور را ترك مى‏كنند و به خارج مى‏روند، یك وقت مى‏روند تا معلوماتشان را تكمیل كنند و برگردند؛ چه اشكالى دارد؟ این اصلاً مانعى ندارد. مثلاً در این‏جا نیازى دارند - كارگاهى، وسیله‏ى كارى، درسى، دانشى، رتبه‏یى، استادى - این نیاز در این‏جا برآورده نمى‏شود؛ در فلان نقطه‏ى دنیا برآورده مى‏شود؛ بنابراین به آن‏جا مى‏روند و استفاده مى‏كنند و برمى‏گردند؛ این‏كه مورد تأیید ماست؛ ما از این كار گله‏یى نداریم. اما كسانى‏كه كشور را رها مى‏كنند و به پشت سرشان نگاه نمى‏كنند، اینها سودى نمى‏برند. اینها خانه‏ى خود را كه مال خودشان است و همه آنها را محلى و صاحبخانه مى‏دانند، رها مى‏كنند؛ به نقطه‏یى مى‏روند كه اجیر شوند! اجیرى و مزدورى است؛ مزدورى با پول زیاد؛ خیلى فرق مى‏كند. در خانه‏ى خود زندگى كردن، در فضاى خانه‏ى خود تنفس كردن، خود را صاحبخانه دانستن؛ این كجا؟ این‏كه یك ایرانى به فلان نقطه‏ى دنیا برود - مثلاً به استرالیا یا كانادا یا اروپا - گیرم مركزى هم پیدا كند كه در آن‏جا كار كند و حقوقى هم بگیرد؛ آن حقوق هم ده برابر حقوقى باشد كه در ایران خواهد گرفت؛ اما آن‏جا صاحبخانه نیست، همه او را بیگانه مى‏دانند، كسى او را صاحبِ حق نمى‏داند، با او احساس خویشاوندى نمى‏كند؛ این كجا؟ این‏طور نیست كه رفتن به خارج امتیازى محسوب شود؛ نه، ماندن در این‏جا امتیاز است. شما در خانه‏ى خود، براى مردم خود و براى خانواده‏ى خود كار مى‏كنید؛ و این ارزش بسیار بالایى است. نخبگان از این ملت و از این كشورند و توقع ما این است كه براى این ملت و این كشور هم باشند. البته به مسؤولان هم مرتباً سفارش مى‏كنیم و بر خودمان هم لازم مى‏دانیم كه از این جماعت نخبه - كه ذخایر كشورند - استفاده و حمایت كنیم.
...

 

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏

 

احترام به دانشجو و دانشگاه به معناى احترام به دانش است؛ به معناى این نیست كه ما براى قشرى مجاز مى‏دانیم كه داراى تبختر و نخوت باشد؛ نه، به هیچ وجه این‏طور نیست. تكریم دانشجو و دانشگاه به معناى تكریم علم است.

جلسه‏ى امروز ما جلسه‏ى بسیار خوبى بود. همان‏طور كه اول جلسه عرض كردیم، قرار بر این است كه بنده بشنوم و دوستان مطالبى را بفرمایند. هدف از این جلسه هم در درجه‏ى اول تكریم نسبت به دانشگاه است؛ مى‏خواهیم به دانشگاه و دانشجو در فضاى عمومى كشور احترام گذاشته شود. احترام به دانشجو و دانشگاه به معناى احترام به دانش است؛ به معناى این نیست كه ما براى قشرى مجاز مى‏دانیم كه داراى تبختر و نخوت باشد؛ نه، به هیچ وجه این‏طور نیست. تكریم دانشجو و دانشگاه به معناى تكریم علم است. اگر كشور ما در زمینه‏ى علم سرمایه‏گذارى و تلاش نكند، مسلماً باز هم سالهاى متمادى در پیشرفت همه‏جانبه و توسعه‏ى كشور تأخیر خواهد افتاد؛ كمااین‏كه عقب‏ماندگى‏هاى كشور ما در دوره‏ى حكومت طاغوت - چه پهلوى‏ها و چه قاجارها - به‏خاطر این بود كه به مقوله‏ى علم در این كشور اهمیت داده نشد و علم را محترم نشمردند. وقتى در جامعه‏یى علم محترم شمرده مى‏شود كه استعداد و سرچشمه‏ى درونى عناصر انسانى كشور جوشان شود و علم بومى گردد. سرمایه‏گذارى براى علم، باید با این هدف باشد؛ والّا این‏كه دیگران فرآورده‏هاى علمى داشته باشند و فرمولها و كلماتى را به ما بیاموزند و ما بدون این‏كه هیچ عمقى از آن به‏دست بیاوریم، آن كلمات را یاد بگیریم، به پیشرفت هیچ كشورى كمك نمى‏كند؛ نه ما و نه هیچ كشور دیگرى. در گذشته سرچشمه‏ى علم در این كشور خشك شده بود. از طرق مختلف این كار صورت مى‏گرفت: یكى این بود كه درمقابل هیمنه‏ى پیشرفت دانش غربى، این تصور در كشور ما غلیظ شد و مورد تأكید قرار گرفت كه ایرانى قادر نیست، ایرانى نمى‏تواند، ایرانى استعداد لازم را براى پیشرفت علمى و صنعتى ندارد. امروز این حرف به گوش شما بیگانه و ناآشناست؛ اما بدانید كه در یك دوره‏ى طولانى، این فكر در كشور تولید و ترویج شد؛ گفتند ایرانى به درد ادبیات مى‏خورد - ادبیات بزم و گل و بلبل و این‏طور چیزها - آن هم ادبیات به معناى شعر؛ والّا تحقیقات ادبى را هم باز باید اروپایى‏ها و مستشرقین اروپایى مى‏آمدند مى‏كردند. ایرانى به درد كارهاى جدى و اساسى نمى‏خورد.

نتیجه‏ى فقر علمى، فقر صنعتى شد. نتیجه‏ى فقر صنعتى، خرج كردن همه‏ى سرمایه‏ها براى رسیدن به سطح زندگى معمولىِ متعارف دنیایى شد؛ یعنى وارد كردن، صنعت مونتاژ، دایم دنبال دیگران دویدن، نفت و همه‏ى سرمایه‏هاى داخلى را تقدیم كردن.

نتیجه‏ى فقر علمى، فقر صنعتى شد. نتیجه‏ى فقر صنعتى، خرج كردن همه‏ى سرمایه‏ها براى رسیدن به سطح زندگى معمولىِ متعارف دنیایى شد؛ یعنى وارد كردن، صنعت مونتاژ، دایم دنبال دیگران دویدن، نفت و همه‏ى سرمایه‏هاى داخلى را تقدیم كردن. نتیجه‏ى دیگرش این بود كه خیلى از استعدادهاى طبیعى - غیر از استعدادهاى انسانى - در كشور ما متوقف ماند. وقتى مردمى دانشمند نبودند، اهل صنعت نبودند و فناورى و علم نداشتند، از بسیارى از ثروتهاى موجود طبیعى خودشان هم غافل مى‏مانند. سالهاى متمادى مى‏گذشت؛ نفت در این كشور بود، اما كسى نبود كه بداند این نفت چیست و به چه درد مى‏خورد! دیگرانى كه پیشرفت كرده بودند، این ماده را مى‏شناختند و كاربرد آن را مى‏دانستند؛ لذا آنها آمدند آن را كشف و استخراج كردند؛ صاحب آن شدند و به سود خودشان تصرف كردند؛ هم در كشور ما و هم در اغلب كشورهاى نفت‏خیز دنیا. همه‏ى اینها دنباله‏ى عقب‏ماندگىِ علمى است. وقتى علم نباشد، صنعت نیست. وقتى صنعت نباشد، بسیارى از ثروتهاى جامعه كشف نمى‏شود. وقتى صنعت نباشد، همه‏ى موجودى براى به‏دست آوردن صنعت روز خرج مى‏شود؛ دنباله‏روى از بیگانه و گرفتنِ ناگزیرِ فرهنگ بیگانه و تبعیت ناگزیر از سیاست‏هاى بیگانه هم به دنبالش پدید مى‏آید. همه‏ى اینها ناشى از بى‏علمى است. بنابراین علم باید در كشور ترویج شود. یكى از كارهاى مهم انقلاب همین بود؛ علم را در داخل كشور ترویج كرد. اول انقلاب در برهه‏ى كوتاهى ما ناگزیر شدیم دانشگاه نداشته باشیم. دانشگاه به مناسبت انقلاب فرهنگى و مسائلى كه در دانشگاه بود، تعطیل شد. دانشگاه‏ها به اصرار دانشجوها تعطیل شد. در همین دانشگاه تهران گروهكها اتاق جنگ درست كردند؛ یعنى از دانشگاه به‏عنوان وسیله‏یى براى آشوب، فتنه، جنگ با انقلاب، جنگ با نظام و جنگ با اسلام استفاده كردند! دانشگاه در برهه‏ى كوتاهى تعطیل شد؛ لیكن بعد از این برهه‏ى كوتاه، فعالیت علمى و دانشگاه و دانشجو به شكل معجزه‏آسایى پیشرفت كرد. شماها امروز در وسط جریان قرار دارید؛ درست احساس نمى‏كنید كه ما چه وضعى داشتیم و از كجا به كجا رسیدیم.

عزیزان من! به علم اهمیت دهید. كلید اصلى باز كردن قفلهاى گوناگون، اهمیت دادن به علم است. البته در كنار آن، این امر بدیهى را هم باید در نظر داشته باشید كه علم و عالم همان‏قدر كه مى‏توانند مفید باشند، مى‏توانند مضر هم باشند؛ «چو دزدى با چراغ آید گزیده‏تر برد كالا».

ما در این كشور سالهاى متمادى براى معالجات خودمان بناچار از پزشك تایلندى و پاكستانى و هندى استفاده مى‏كردیم؛ چون پزشك در این كشور به‏قدر لازم نبود؛ اما امروز یكى از دغدغه‏هاى نظام این شده كه این‏همه پزشك اضافى را چگونه به‏كار بگمارد. بعضى‏ها براى این قضیه غصه مى‏خورند. به نظر من این كج‏سلیقگى است؛ غصه نیست. آن روز براى اداره‏ى تعداد معدود دانشگاه‏هاى كشور، ما استاد نداشتیم. البته اول انقلاب تعدادى استاد از كشور رفتند؛ اما آنهایى كه رفتند، آنقدر زیاد نبودند؛ درباره‏ى شمار آنها مبالغه شد. امروز خوشبختانه ما اساتید فعال و مشغول در این‏همه دانشگاهى كه در كشور به‏وجود آمده، فراوان داریم. تعداد دانشگاه‏هاى امروز نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست. ممكن است در سیاستگذارى‏ها و اجراى آن سیاست‏ها اشتباهاتى وجود داشته باشد - از گسترش كمّى به این شكل، من به‏طور مطلق دفاع نمى‏كنم - لیكن نكته‏ى اصلى این است كه به علم اهمیت داده شد. من امروز مى‏خواهم همین نكته را به شما عرض كنم. عزیزان من! به علم اهمیت دهید. كلید اصلى باز كردن قفلهاى گوناگون، اهمیت دادن به علم است. البته در كنار آن، این امر بدیهى را هم باید در نظر داشته باشید كه علم و عالم همان‏قدر كه مى‏توانند مفید باشند، مى‏توانند مضر هم باشند؛ «چو دزدى با چراغ آید گزیده‏تر برد كالا». اگر كسى كه علم در وجود او هست، تقوا و پرهیزگارى و امانت و صداقت در او نباشد، مى‏تواند موجود مضرى باشد؛ مى‏تواند علیه كشور و مصالح كشور، علم خودش را مورد استفاده قرار دهد. بنابراین در كنار علم، فرهنگ و تزكیه و اخلاق و معنویت هم لازم است؛ در این هیچ شبهه نكنید. حركتهایى كه انجام مى‏دهند براى این‏كه محیط دانشگاه و دانشجو را محیط بى‏دینى و بى‏معنویتى كنند، به نظر من گرچه یك مقدارش از روى غفلت است، اما یك مقدارش هم حساب شده است. در این قضیه خیلى‏ها مقصرند؛ هم در دانشگاه‏ها مقصر وجود دارد، هم در خود دستگاه‏هاى وزارتى و دولتى. عده‏یى حساب شده مى‏خواهند محیطهاى دانشجویى و دانشگاه را - كه محیط علم و گسترش علمى و رشد علمى و پرورش علمى و آینده‏ى علمى كشور است - از معنویت تهى كنند تا در آن، ایمان و تقوا و معنویت و خدا و تعهد دینى وجود نداشته باشد؛ این قطعاً حركتى است به ضرر مصالح كشور.

پروردگارا! دلهاى جوان و آماده و مستعد را از نور معرفتِ خودت سرشار كن. پروردگارا! نشست صائمانه‏ى این جوانان عزیز را كه در ساعتى از روز ماه رمضان انجام گرفت، مشمول بركات و توجهات خاص خودت قرار بده. پروردگارا! جوانان ما را از صلاح و سداد برخوردار بفرما. پروردگارا! آینده‏ى كشور را به‏دست این جوانان، آینده‏ى علم و معرفت و تقوا قرار بده؛ دشمنان را از نفوذ در این كشور و در نظام جمهورى اسلامى روزبه‏روز مأیوس‏تر بفرما؛ قلب مقدس ولى‏عصر را از ما شاد و خشنود كن؛ شهداى ما را با پیغمبر و اولیاى پیغمبر محشور بفرما؛ روح مطهر امام بزرگوار را با اولیایت محشور كن.

 

والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته‏

منبع |: http://farsi.khamenei.ir
اخبار khamenei.ir

آنلاین ببینید : سرنوشت تئوری های غربی

آنلاین گوش کنید : مداحی میثم مطیعی فاطمیه 91 در بیت رهبری

تازه ترین ها
پیوند های روزانه
حمایت از رضوان
برای تبلیغات خود با pqrezvan@gmail.com تماس بگیرید

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس